Jack Bean: bringing plant-based fast food to the masses

Jack Bean: plantaardig fastfood voor breed publiek

 

Jack Bean is a fast food restaurant with a difference. It aims to bring healthy plant-based food to a wider audience by making it tasty, convenient and affordable. Co-founder Matthijs Huis in ‘t Veld will be speaking at the upcoming Foodvalley Protein Summit, October 17, 2019.

From burgers to curry

Based in Rotterdam, the Netherlands, the restaurant sells a wide range of food. From traditional fast food fare like burgers, burritos and fries, to healthier options and comfort foods like salads, curry, Mexican chili and even a vegan mac and cheese.

Co-founder, Mathijs Huis in ‘t Veld, has been a social entrepreneur for over a decade – using business to make a positive difference – and he set up Jack Bean in 2017 to help tackle climate change. “I wanted to use my entrepreneurial skills to do something that works on climate change because this issue really worries me,” he says. “I am not a vegan, but I really felt it should not be difficult to eat more vegetables and less meat and dairy.”

Dietary change for everyone

Animal agriculture is one of the biggest contributors to climate change, producing about 14.5% of global greenhouse gas emissions, according to the most recent figures from the UN Food and Agriculture Organization. Huis in ‘t Veld explains that, after watching a film on the environmental impact of meat and dairy production, he realized that dietary change was an action everyone could take. “When we talk about sustainability, we often talk about expensive choices like solar panels or a Tesla car,” he says. “Eating a more plant-based diet is something anyone can do.”

However, he noticed that the atmosphere in vegan restaurants was often uninspiring, even when the food was fantastic. “I think an opportunity is missed when we appeal only to a really ‘dark green’ group of consumers. It was time to bring this kind of food to a wider audience – and so Jack Bean was born.”

Scaling fast

Huis in ‘t Veld calls Jack Bean “a restaurant chain with one restaurant”, and set it up to be able to scale fast. He co-founded the company with well-known chef Pepijn Schmeink, and the pair took inspiration from restaurants in the United States that were offering superb vegan food, to develop their own super-tasty, affordable, plant-based meals. “He uses all his gastronomic skills, not to mimic meat, but to get the same umami flavor that we like about meat: so we have slow-roasted vegetables, fermented foods, pickles and so on,” Huis in ‘t Veld explains. “We want to quietly guide people towards eating more of this kind of food.”

Europe has a booming vegan burger market and, while Jack Bean will have vegan burgers and fries on its menu, it will be looking to add healthier options. “The concept has proven itself in that we are growing, we have fans who come regularly, and we have meat eaters who eat at Jack Bean out of choice, not just when accompanying friends”, says Huis in ‘t Veld, adding that eventually he would like to see the concept expand throughout Europe.

Foodvalley Protein Summit

Matthijs Huis in ‘t Veld will be one of the speakers at the Foodvalley Protein Summit, The Protein Plan(et), October 17th, 2019.

 

 

Bij fastfoodrestaurant Jack Bean doen ze het net een beetje anders. Het bedrijf wil gezond plantaardig voedsel toegankelijk maken voor een breed publiek, met lekkere, gemakkelijke en betaalbare producten en gerechten. Medeoprichter Matthijs Huis in ’t Veld verzorgt een pitch tijdens de komende Foodvalley Protein Summit, 17 oktober 2019.

Van hamburger tot curry

Jack Bean is gevestigd in Rotterdam en verkoopt een breed scala aan plantaardige lekkernijen, van traditionele fastfoodgerechten zoals hamburgers, burrito’s en frietjes tot gezonde gerechten en ‘comfort foods’, zoals salades, curry, Mexicaanse chili en zelfs een veganistische mac and cheese.

Mede-oprichter Mathijs Huis in ’t Veld houdt zich sinds een jaar of tien bezig met sociaal ondernemerschap – samen met het bedrijfsleven maakt hij graag een positief verschil. In 2017 richtte hij Jack Bean op in een poging om de klimaatverandering aan te pakken. “Ik wilde mijn ondernemersvaardigheden hiervoor inzetten, omdat de situatie me zorgen baart”, zegt hij. “Ik ben geen veganist, maar het is volgens mij niet moeilijk om meer groenten en minder vlees en zuivelproducten te eten.”

Anders eten voor iedereen

Veeteelt is een van de grootste boosdoeners in het verhaal rond de klimaatverandering. De sector is verantwoordelijk voor ongeveer 14,5% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, volgens recente cijfers van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN. Huis in ‘t Veld realiseerde zich na het kijken van een film over de milieu-impact van vlees- en zuivelproductie dat veranderen van voedingspatroon een tastbare, voor iedereen haalbare maatregel is. “Bij duurzaamheid gaat het vaak om dure initiatieven als de aanschaf van zonnepanelen of de aankoop van een Tesla”, zegt hij. “Maar meer plantaardig eten is iets wat iedereen kan doen.”

De ondernemer merkte dat de sfeer in veganistische restaurants hem vaak niet inspireerde, zelfs als het eten er fantastisch smaakte. “Ik denk dat het een gemiste kans is als je alleen een donkergroene groep consumenten aanspreekt. Het is tijd om dit soort voedsel bij een breed publiek te brengen – en dat is waar Jack Bean is geboren.”

Snel schaalbaar

Huis in ‘t Veld noemt Jack Bean een ‘restaurantketen met één restaurant’, omdat het is opgezet om snel te kunnen groeien. Hij is samen met de bekende ‘duurzame’ chef-kok Pepijn Schmeink medeoprichter van het bedrijf. De twee lieten zich inspireren door goede veganistische restaurants in de Verenigde Staten. “Pepijn gebruikt al zijn gastronomische vaardigheden om de umami-smaak te creëren die we zo lekker vinden aan vlees, bijvoorbeeld door groenten langzaam te roosteren, voedsel te fermenteren en augurken te gebruiken”, legt Huis in ‘t Veld uit.

Ondanks een bloeiende veganistische hamburgermarkt in Europa, streeft Jack Bean vooral naar een gezond aanbod. Het restaurant heeft echter ook hamburgers en friet op de kaart om een breder publiek aan te spreken. “Ons concept heeft zichzelf bewezen, want we groeien, en we hebben fans – ook vleeseters – die regelmatig komen”, zegt Huis in ’t Veld, eraan toevoegend dat hij met het concept heel Europa wil veroveren.

FoodValley Protein Summit

Matthijs Huis in ’t Veld verzorgt een pitch tijdens de komende Foodvalley Protein Summit The Protein Plan(et), 17 oktober 2019.

 

Foodvalley Protein Plan(et) Summit: 17 October 2019

Matthijs Huis in ‘t Veld will be one of the speakers at the Foodvalley Protein Summit, The Protein Plan(et)

Foodvalley Protein Plan(et) Summit: 17 oktober 2019

Matthijs Huis in ’t Veld verzorgt een pitch tijdens de Foodvalley Protein Summit The Protein Plan(et), 17 oktober 2019.